Position Paper ‘Circulariteit in de audiovisuele industrie’

vrijdag, 5 juli 2019

Op 19 juni 2019 is de geactualiseerde versie van het Position Paper ‘Circulariteit in de audiovisuele industrie’ aan de woordvoerders Media en Cultuur van de Tweede Kamer gestuurd. In deze gezamenlijke paper – onderschreven door FPN, DPN, ApN, IPN en NCP – schetsen wij de neerwaartse spiraal waar onze sector mee te kampen heeft, met directe gevolgen voor de kwaliteit, concurrentiepositie en diversiteit van de Nederlandse films, series, documentaires en andere producties. In de paper staat het begrip 'circulariteit' centraal. Dit betekent dat alle partijen die verdienen aan de exploitatie – zowel de nationale als internationale partijen – ook substantieel bijdragen aan de financiering van nieuwe Nederlandse producties. Dit principe is van wezenlijk belang om de neerwaartse spiraal te keren. Wij zijn ervan overtuigd dat de Audiovisual Media Service Directive (AVMSD) – die op termijn in Nederland geïmplementeerd moet worden – hiertoe kansen biedt. Wij pleiten voor implementatie van deze richtlijn op een manier die recht doet aan de veranderingen in het medialandschap waar wij allen mee te maken hebben.

Position Paper 'Circulariteit in de audiovisuele industrie'